Czym jest SEO i dlaczego jest tak istotne w e-biznesie?

SEO to search engine optimization, czyli optymalizacja stron WWW pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z grubsza chodzi o to, żeby optymalizowana strona znalazła się dla wybranego słowa kluczowego jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, przez co będzie częściej wybierana przez użytkowników. Trzeba jednak pamiętać, że SEO to tylko część, jeden z ważnych elementów marketingu w wyszukiwarce internetowej, czyli SEM (search engine marketing). Więcej na ten temat można znaleźć na przykład na fantastycznej stronie: SprawnyMarketing.pl.

SEO

Jak to się wszystko zaczęło?

Wraz ze wzrostem ilości dostępnych w internecie stron WWW zaczął się pojawiać problem znalezienia w nim czegokolwiek wartościowego. Właściwie w połowie lat 90' XX wieku trudno było mówić o jakimkolwiek szukaniu. Było to raczej, ze względu na powszechny brak wyszukiwarek, czy katalogów, surfowanie na ślepo. Z czasem pojawiły się wyszukiwarki, których zadaniem było przeglądanie internetu, indeksowanie znajdujących sie w nim stron i umożliwienie przeszukania tego indeksu przez użytkownika, pod kątem wybranych słów kluczowych. Wyszukiwarki były jednak nadal mało doskonałe, przede wszystkim ze względu na fakt, że zwracały mało trafne wyniki i tak naprawdę często wprowadzały w błąd. Było tak do czasu kiedy swoją rewolucję w 1996 roku zapoczątkowało Google. Google nie było pierwszą wyszukiwarką internetową, pomysł wcale nie był nowatorski. Nowatorska zaś okazała się jego realizacja.

Google rewolucja

Pierwotny algorytm Google opierał się przede wszystkim na autorskiej metodzie Page Rank, polegającej na nadawaniu stronom internetowym wartości liczbowej, która oznaczała ich jakość. Cytując za Wikipedią:

PageRank jest rozwinięciem znanej od dawna heurystyki, wedle której jakość tekstu jest proporcjonalna do liczby tekstów na niego się powołujących. Ulepszenie zaproponowane przez autorów Google polegało na ważeniu jakości odnośników wskazujących na rozpatrywany tekst ich własną wartością PageRank. Innymi słowy: jeśli na dany tekst powołuje się artykuł, który sam ma wysoką ocenę, ma to większe znaczenie, niż gdy na ten sam tekst powołuje się mało popularna strona.

Taki sposób oceniania stron WWW stał się początkiem rewolucji wyszukiwania. Wyniki, które zwracało Google były trafne i posortowane pod względem trafności od najbardziej adekwatnych do najmniej adekwatnych. W ciągu kilku lat, od 1996 roku, kiedy powstało Google, wyszukiwarka stała się drugim najpopularniejszym narzędziem internetowym, tuż za pocztą elektroniczną.

Łatwo odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego tak się stało. Ludzie poszukują informacji całą dobę. W internecie jest ich mnóstwo, a Google umożliwiło ich efektywne odnalezienie. Setki milionów klientów mówią w każdej chwili poprzez okienko wyszukiwarki to, czego potrzebują.

Co dla e-biznesu oznacza istnienie wyszukiwarki?

Z punktu widzenia e-biznesu płynie z tego jeden prosty wniosek. Jeżeli nie ma Cię w wynikach wyszukiwania, a przede wszystkim w wynikach wyszukiwania w Google, które od czasu powstania pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, trudno będzie odnaleźć Twój e-biznes. Przy czym trzeba pamiętać, że niewiele Ci da wyświetlenie się w wynikach wyszukiwania dla słowa "chirurgia plastyczna" jeżeli Twój biznes to porady prawne. Twój biznes musi znaleźć się w wynikach wyszukiwania dla słowa kluczowego z nim związanego.

Pozycjonowanie to proces

Jeżeli chcemy stale utrzymywać pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, trzeba w to zainwestować (swój czas lub pieniądze za czas kogoś kto zrobi to za nas). Co ważne, wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania nie może być zagwarantowane. W internecie powstają nowe serwisy, bogate w treść i algorytmy wyszukiwarek starają się to bogactwo odwzorować. Oznacza to tylko i aż tyle, że pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa akcja.

SEO Eksperci

W takiej sytuacji początkujący e-biznesmen zaczyna zadawać sobie pytanie, czy nie zlecić pozycjonowania całego serwisu WWW zewnętrzej firmie lub osobie. Niestety, jak to zawsze bywa w przypadku nie w pełni znanych i rozumianych technologii, i na rynku pozycjonerów zdarza się cała masa "podszywaczy", którzy niebyt znają się na rzeczy. Są oczywiście także profesjonaliści, ale niestety o wiele częściej można natknąć się na amatorów uważających się za ekspertów.

Chociażby przykład z mojego doświadczenia pokazuje, jak mało firm podchodzi do tego w pełni profesjonalnie. Jakiś czas temu otrzymałem e-mail od osoby lub firmy, która proponowała swoje usługi pozycjonowania stron i oczekiwała opłaty tylko za rezultaty, czyli pozycję w pierwszej 10 wyników wyszukiwania. Pomyślałem, że to uczciwy układ, chociaż moje podejrzenia wzbudził fakt, że z całą pewnością gwarantowała miejsce w pierwszej 10 wyników wyszukiwania, nie znając nawet słów kluczowych, na które chciałbym pozycjonować serwis. Odpowiedziałem na tę propozycję, prosząc o więcej szczegółów. Chciałem dowiedzieć się więcej, przede wszystkim w jaki sposób mają być osiągnięte obiecywane rezultaty i oczywiście, czy z usług tej firmy korzystał ktoś wcześniej i jakie były wyniki. Kiedy otrzymałem odpowiedź bez zastanowienia wiedziałem, że tego rodzaju metody nie są dla mnie. "Pozycjoner" opisywał pokrótce metodę dodawania do kilkudziesięciu katalogów dziennie linków do mojej strony (co w gruncie rzeczy, z punktu widzenia użytkownika internetu nie ma wielkiej wartości; sam zastanów się, kiedy ostatnio korzystałeś z jakiegoś katalogu). To co zdecydowało o całkowitym odrzuceniu oferty to fakt, że ten ekspert biorąc za ten proceder pieniądze oczekiwał jeszcze, że na mojej stronie głównej, w stopce znajdą się odnośniki do innych serwisów, z konkretnymi słowami kluczowymi. Nie wyobrażam sobie serwowania czegoś takiego klientom. Nie dość, że wygląda to po prostu idiotycznie (np. link "problemy z wątrobą" w serwisie z poradami prawnymi), to do tego tracę kontrolę nad tym, co znajdzie się w takim miejscu na mojej przecież stronie.

To było moje pierwsze zetknięcie się pozycjonowaniem stron na zlecenie. Wtedy też zrozumiałem, że najlepiej będzie dla mojego e-biznesu, jeżeli sam zdobędę więcej wiedzy na ten temat i powoli, ale systematycznie będę ją wprowadzał w życie. Zdecydowałem, że najpierw sam nauczę się podstaw, a potem zastanowię się nad zleceniem profesjonalnego pozycjonowania komuś z zewnątrz. Nie minęło zbyt dużo czasu, a odezwała się kolejna firma specjalizująca się w SEO. Ponownie poprosiłem o ofertę. Otrzymałem zbitek ogólników, z których ani nie wynikało na jakie słowa kluczowe ma być pozycjonowany serwis, ani w jaki sposób i w jakim czasie. Nie znalazłem w tej ofercie nic, co mogłoby chociaż na chwilę zwrócić moją uwagę i przekonać do zawarcia umowy. Prawdę mówiąc od tamtego czasu nie starałem się szukać firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron. To co na obecną chwilę robię na własną rękę w zupełności wystarcza. Dodatkowo, optymalizując strony staram sie również poprawić ich jakość merytoryczną dla końcowego użytkownika. Być może kiedyś znów zacznę zastanawiać się nad pozycjonowaniem, bo wiem, że są na rynku profesjonaliści, ale mając dobre, a czasem rewelacyjne wyniki (miejsca w pierwszej dziesiątce na kilka słów kluczowych) nie wiem, czy nastąpi to szybko.

Podsumowanie

Podsumowując, SEO to nie czarna magia, ale wieloaspektowa praca, która trwa i powinna być uwzględniania już przy tworzeniu serwisu internetowego. Wtedy zdecydowanie łatwiej będzie uzyskać dobre, a czasem bardzo dobre rezultaty i może to zrobić praktycznie każdy twórca serwisu internetowego. Na potwierdzenie tej tezy odsyłam do tematu na forum Pozycjonowanie i Optymalizacja: Pozycjonowanie jest (prawie) dla każdego, nie musisz płacić za SEO żeby odnieść sukces.

Polecam Ci również bardzo przydatną książkę Marketing internetowy w wyszukiwarkach, autorstwa Tomasza Frontczaka, w której znajdziesz dużo wartościowych i praktycznych informacji o SEO i nie tylko. Jeżeli nawet nie będziesz sam zajmował się pozycjonowaniem swojego serwisu internetowego, warto wiedzieć przynajmniej o podstawach. Zapoznanie się z książką zabierze Ci kilka godzin, ale uchroni Cię to przed skorzystaniem z usług pseudeskpertów i tym samym pozwoli zaoszczędzić Twój czas i pieniądze.