Czym jest e-biznes i dlaczego większość ludzi go nie rozumie?

To chyba mój ulubiony temat. Uważam, że tak naprawdę większość ludzi nie rozumie, czym tak naprawdę jest e-biznes. Zdecydowana większość utożsamia pojęcie e-biznesu z jakąkolwiek działalnością, która z pomocą serwisu WWW pozwala zarabiać pieniądze. Dodatkowo większość jest przekonana, że to wyjątkowo dochodowy rodzaj działalności, który pozwala bardzo szybko się wzbogacić. Rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej, ale najpierw zacznijmy od podstaw, czyli od tego, co jest w biznesie najważniejsze – od czasu.

W internecie czas płynie szybciej – płynie błyskawicznie. Życie w sieci nigdy nie ustaje, ponieważ świat żyje całą dobę. W związku z tym rok w internecie to około 5 do 7 lat w rzeczywistości. Dlaczego tak jest?

Posłużmy się przykładem. Weźmy serwis komputerowy. Działa on przeciętnie 8 godzin dziennie, przez 5-6 dni w tygodniu, czyli 160-180 godzin miesięcznie. Internet funkcjonuje całą dobę, każdego dnia przez cały rok, czyli około 750 godzin miesięcznie. Tak więc biorąc pod uwagę tylko czas, internet działa około 5 razy częściej.

A to nie wszystko, bo w internecie jest jeszcze coś, co nazywa się natychmiastowym dostępem. Ile razy szukałeś czegoś w sieci i potrzebowałeś tego natychmiast? Kupujesz nowy samochód, chcesz wyjechać na wakacje – odwiedzasz odpowiedni serwis WWW i potrzebne informacje otrzymujesz błyskawicznie. Wyobraź sobie teraz sytuację, w której nie byłoby internetu. Żeby sprawdzić ceny samochodów musisz przynajmniej skoczyć do kiosku i kupić gazetę, a czasem nawet spędzić pół weekendu na giełdzie, czy odwiedzając salony. Żeby sprawdzić ofertę wycieczek, musiałbyś bez internetu wybrać się do biura podróży. Wszystko to trwa, czasem bardzo długo. W internecie nie ma czasu na czekanie. Albo znajdujesz interesującą Cię informację natychmiast albo przeskakujesz na kolejną stronę z wyników wyszukiwania.

Wyszukiwanie to kolejna istotna zaleta internetu. Możesz wyszukać mnóstwo informacji – masz w czym wybierać i tak jak każdy użytkownik internetu, to Ty wyrażasz intencję, co do tego, czego szukasz. To temat na osobny artykuł, a może i nawet książkę.

Mamy więc już jasny obraz, co do tego jakie najistotniejsze korzyści, niesie ze sobą internet:

  • Działa przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku (więc 5 razy częściej niż zwykły biznes)
  • Informacje dostępne są natychmiast
  • Użytkownicy mają do dyspozycji wyszukiwarkę dzięki, której mogą wybierać z pośród mnóstwa źródeł informacji

Czym jest w takim razie prawdziwy e-biznes? Odpowiedź powinna Ci się nasunąć sama po przeczytaniu trzech powyższych punktów. Prawdziwy biznes internetowy to taki, który w pełni wykorzystuje zalety internetu.

Po pierwsze e-biznes musi działać 24 godziny na dobę. Oznacza to przede wszystkim, że czynnik ludzki musi być ograniczony do minimum. Podstawą jest połowiczna, a najlepiej pełna automatyzacja, tego w jaki sposób użytkownicy otrzymują Twoje produkty lub korzystają z Twoich usług.

Po drugie informacje, produkty, czy usługi muszą być dostępne natychmiast. Łączy się to z całodobową dostępnością, ale w tym wypadku automatyka musi być pełna. Wyobraź sobie serwis z płatną zawartością bez systemu automatycznych płatności elektronicznych. Ktoś chce wykupić abonament, przelewa opłatę na Twoje konto, a Ty ręcznie aktywujesz mu dostęp do serwisu. Teraz wyobraź sobie taką sytuację przy 100 klientach dziennie. Czy będziesz jeszcze miał czas na to by prowadzić swój e-biznes i go rozwijać, czy większość dnia spędzisz w serwisie transakcyjnym swojego banku?

I rzecz ostatnia z najważniejszych. Użytkownicy mają do dyspozycji wyszukiwarkę, dzięki której mogą wybierać z pośród mnóstwa informacji. Jakie są tego następstwa? Przede wszystkim Twój potencjalny klient jest znacznie bardziej świadomy tego czego szuka, ponieważ musiał to określić wcześniej za pomocą wyszukiwarki, z której trafił na Twoją stronę. Różne statystyki mówią, że średnio, ruch internetowy pochodzi w 80% z wyszukiwarek, w tym przede wszystkim z Google.

Następstwem takiego stanu rzeczy jest fakt, że jeżeli adres serwisu nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, to w większości przypadków taki biznes nie ma klientów. Oczywiście można tutaj wykluczyć część e-biznesów, o których użytkownicy dowiadują się w inny sposób. Wyszukiwarki nie można jednak bagatelizować sądząc, że dobry biznes sam się wypromuje. Znów posłużę się przykładem ze świata rzeczywistego. Otwórz pizzerię z najlepszą pizzą w mieście i umieść ją w nieoznakowanym lokalu, a najlepiej w piwnicy. Na pewno zdobędziesz mnóstwo klientów, prawda? Zanim ktokolwiek dowie się, że masz wspaniały produkt zdążysz zbankrutować.

Jakie płyną z tego wszystkiego wnioski w kontraście do tytułu tego artykułu? Myślę, że wiemy już czym jest e-biznes. Oczywiście w tym temacie ten artykuł to dopiero początek. Pełne wyczucie e-biznesu wymaga czasu, doświadczenia i przede wszystkim praktyki. Ja sam, chociaż jestem współtwórcą e-biznesów od około 3 lat, mam jeszcze mnóstwo wiedzy do zdobycia.

Najważniejsze moim zdaniem jest jednak to, że teraz powinieneś już umieć odróżnić prawdziwy e-biznes od zwykłego biznesu, który tylko wykorzystuje internet do promocji i sprzedaży. Mam nadzieję, że będzie to dla Ciebie początek szukania inspiracji na prowadzenie własnego, dochodowego biznesu internetowego.